Ελλάδα

Τραγωδία στο Μάτι: Κάνουν μπαλάκι τις ευθύνες για 103 νεκρούς

Τραγωδία στο Μάτι: Κάνουν μπαλάκι τις ευθύνες για 103 νεκρούς

Στην απολογία του ο τότε αρχηγός της Πυροσβεστικής Σωτήρης Τερζούδης περιέγραψε τον εαυτό του σαν να ήταν υπό περιορισμό από τον υπαρχηγό του Βασίλη Ματθαιόπουλο και τον διοικητή του ΕΣΚΕ Γιάννη Φωστιέρη και έβαλε στο κάδρο τον τότε αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Τόσκα, όπως γράφει ο Iωάννης Γ. Αντύπας στο protothema.gr.

Σύμφωνα με τον τότε αρχηγό:
  • Υπεύθυνος για την εφαρμογή του σχεδίου ετοιμότητας και πρόληψης ήταν ο κ. Ματθαιόπουλος.
  • Υπήρξε αβελτηρία από την πλευρά του ΕΣΚΕ, και συγκεκριμένα του κ. Φωστιέρη, ο οποίος όφειλε να είχε ενημερώσει την Πολεμική Αεροπορία ώστε να υπάρχει εναέρια επιτήρηση.
  • Για τις επίγειες δυνάμεις υπεύθυνος ήταν ο κ. Χρήστος Γκολφίνος (199 ΣΕΚΥΠΣ).
  • Ο κ. Τόσκας, χωρίς να το γνωρίζει ο αρχηγός ή χωρίς την έγκρισή του, έδινε επιχειρησιακές εντολές στον κ. Φωστιέρη που τις εκτελούσε.
  • Ο κ. Φωστιέρης έδινε στον αρχηγό ελλιπή ενημέρωση.
  • Την ίδια ακριβώς ελλιπή ενημέρωση είχε και από τον κ. Ματθαιόπουλο.
  • Στην απολογία του ο τότε αρχηγός της Πυροσβεστικής Σωτήρης Τερζούδης περιέγραψε τον εαυτό του σαν να ήταν υπό περιορισμό από τον υπαρχηγό του Βασίλη Ματθαιόπουλο και τον διοικητή του ΕΣΚΕ Γιάννη Φωστιέρη και έβαλε στο κάδρο τον τότε αναπληρωτή υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Νίκο Τόσκα. Σύμφωνα με τον τότε αρχηγό:
  • Υπεύθυνος για την εφαρμογή του σχεδίου ετοιμότητας και πρόληψης ήταν ο κ. Ματθαιόπουλος.
  • Υπήρξε αβελτηρία από την πλευρά του ΕΣΚΕ, και συγκεκριμένα του κ. Φωστιέρη, ο οποίος όφειλε να είχε ενημερώσει την Πολεμική Αεροπορία ώστε να υπάρχει εναέρια επιτήρηση.
  • Για τις επίγειες δυνάμεις υπεύθυνος ήταν ο κ. Χρήστος Γκολφίνος (199 ΣΕΚΥΠΣ).
  • Ο κ. Τόσκας, χωρίς να το γνωρίζει ο αρχηγός ή χωρίς την έγκρισή του, έδινε επιχειρησιακές εντολές στον κ. Φωστιέρη που τις εκτελούσε.
  • Ο κ. Φωστιέρης έδινε στον αρχηγό ελλιπή ενημέρωση.
  • Την ίδια ακριβώς ελλιπή ενημέρωση είχε και από τον κ. Ματθαιόπουλο.

Ο διοικητής του 199 ΣΕΚΥΠΣ, Χρήστος Γκολφίνος, κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις για τις δυνάμεις που είχαν μεταφερθεί στην Κινέτα. Υπερασπίστηκε την επιλογή και δήλωσε: «Ο,τι μετακίνηση δυνάμεων έγινε εκείνη την ημέρα έγινε εις γνώση της φυσικής μου ηγεσίας (Τερζούδης, Ματθαιόπουλος, Φωστιέρης)». «Εικόνα για την κατεύθυνση της πυρκαγιάς είχατε;» τον ρώτησε ο ανακριτής. «Οχι. Δεν είχα πραγματική εικόνα για την εξέλιξη της πυρκαγιάς!» απάντησε ο κ. Γκολφίνος και υποστήριξε ότι οι Νικόλαος Παναγιωτόπουλος και Χαράλαμπος Χιώνης από το πεδίο ενημέρωναν απευθείας τον αρχηγό και τον υπαρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος.

Ο Φίλιππος Παντελεάκος, που ήταν στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας, στην απολογία του επέρριψε ευθύνες στους αξιωματικούς που ήταν στο πεδίο. «Για την εξέλιξη της πυρκαγιάς και τους κινδύνους εκτίμηση μπορούσε να γίνει μόνο από τους αρμόδιους φορείς που επιχειρούσαν στο πεδίο», ανέφερε στον ανακριτή και περιέγραψε έναν πιο ενεργό ρόλο του κ. Ματθαιόπουλου λέγοντας ότι «μιλούσαμε συχνά, του μετέφερα τα αιτήματα που υπήρχαν και μου έδινε εντολές».

  • «Εκείνη την ημέρα ο μόνος που μου έδινε εντολές με την έγκριση του αρχηγού, προκειμένου να επιχειρήσει εναέριο μέσο, ήταν ο κ. Φωστιέρης».
  • «Καμία εντολή που δέχτηκα από τον κ. Φωστιέρη εκείνη την ημέρα δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς την έγκριση του κ. Τερζούδη».

Με αυτά τα λόγια η αξιωματικός Επιχειρήσεων εκείνης της ημέρας, Μαρία Ξυλάγγουρα, που ήταν αρμόδια για τα εναέρια μέσα, έδειξε με τη σειρά της τον πρώην αρχηγό της.

Ο νυν αρχηγός και τότε επικεφαλής της ΕΜΑΚ, Στέφανος Κολοκούρης, επέμεινε ότι κλήθηκε πολύ αργά να συνδράμει στο Μάτι. «Μόνο ο κ. Ματθαιόπουλος με πήρε τηλέφωνο για τη συγκεκριμένη πυρκαγιά και πρέπει να με πήρε μεταξύ 19.00 και 19.20», απάντησε σε σχετική ερώτηση του ανακριτή και πρόσθεσε: «Φτάσαμε Ραφήνα 20.50… Ωστόσο όταν έφτασα εκεί δεν βρήκα φωτιά».

Στο ερώτημα του ανακριτή γιατί δεν πέταξε ακόμη 15-20 λεπτά, καθώς το ελικόπτερο είχε καύσιμα, ο εναέριος συντονιστής Χρήστος Λάμπρης αντέταξε ότι «ο πιλότος μού είπε πως έπρεπε να φύγουμε», γεγονός που επιβεβαίωσαν οι δύο χειριστές, Χρήστος Δροσόπουλος και Δαμιανός Πομάκης. Στις δικές τους καταθέσεις απέδωσαν την απόφασή τους στις καιρικές συνθήκες και τα αεροδρόμια που είχαν υποχρεωθεί να κλείσουν.

Εκ διαμέτρου αντίθετη εικόνα με τους αξιωματικούς που ήταν στο Κέντρο Επιχειρήσεων έδωσαν οι συνάδελφοί τους επί του πεδίου. Ο διοικητής Αθηνών Νικόλαος Παναγιωτόπουλος επισήμανε στην κατάθεσή του: «Οταν έχουμε μια μεγάλη πυρκαγιά πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί στο ξεκίνημά της. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει μέσα στα πρώτα 30 λεπτά να κινητοποιηθούν τουλάχιστον τρία εναέρια μέσα». Κάτι που δεν έγινε. Σε ό,τι αφορά το θέμα απομάκρυνσης των πολιτών, ο αξιωματικός της Πυροσβεστικής επέρριψε ευθύνες στην Περιφέρεια Αττικής.

Ο διοικητής Ανατολικής Αττικής Χαράλαμπος Χιώνης κατέθεσε ότι στις 18.05, επειδή δεν βρήκε τον κ. Ματθαιόπουλο, είπε στον κ. Τερζούδη ότι υπάρχει κίνδυνος για τους ανθρώπους και πως δεν υπάρχουν δυνάμεις. «Επικοινώνησα και με τον κ. Αναγνωστάκη, υπαρχηγό Υποστήριξης, και του ζήτησα να στείλει ό,τι έχει και δεν έχει», είπε χαρακτηριστικά και υποστήριξε ότι στις 18.20 «είπα στον Μπουρνού να διώξει κόσμο… εκείνος δεν απάντησε, δεν ανταποκρίθηκε σε αυτό που του είπα, μιλούσε στο τηλέφωνο».

  • «Εκείνη την ημέρα ο μόνος που μου έδινε εντολές με την έγκριση του αρχηγού, προκειμένου να επιχειρήσει εναέριο μέσο, ήταν ο κ. Φωστιέρης».
  • «Καμία εντολή που δέχτηκα από τον κ. Φωστιέρη εκείνη την ημέρα δεν θα μπορούσε να γίνει χωρίς την έγκριση του κ. Τερζούδη».

Με αυτά τα λόγια η αξιωματικός Επιχειρήσεων εκείνης της ημέρας, Μαρία Ξυλάγγουρα, που ήταν αρμόδια για τα εναέρια μέσα, έδειξε με τη σειρά της τον πρώην αρχηγό της.

Ο νυν αρχηγός και τότε επικεφαλής της ΕΜΑΚ, Στέφανος Κολοκούρης, επέμεινε ότι κλήθηκε πολύ αργά να συνδράμει στο Μάτι. «Μόνο ο κ. Ματθαιόπουλος με πήρε τηλέφωνο για τη συγκεκριμένη πυρκαγιά και πρέπει να με πήρε μεταξύ 19.00 και 19.20», απάντησε σε σχετική ερώτηση του ανακριτή και πρόσθεσε: «Φτάσαμε Ραφήνα 20.50… Ωστόσο όταν έφτασα εκεί δεν βρήκα φωτιά».

Στο ερώτημα του ανακριτή γιατί δεν πέταξε ακόμη 15-20 λεπτά, καθώς το ελικόπτερο είχε καύσιμα, ο εναέριος συντονιστής Χρήστος Λάμπρης αντέταξε ότι «ο πιλότος μού είπε πως έπρεπε να φύγουμε», γεγονός που επιβεβαίωσαν οι δύο χειριστές, Χρήστος Δροσόπουλος και Δαμιανός Πομάκης. Στις δικές τους καταθέσεις απέδωσαν την απόφασή τους στις καιρικές συνθήκες και τα αεροδρόμια που είχαν υποχρεωθεί να κλείσουν.

Εκ διαμέτρου αντίθετη εικόνα με τους αξιωματικούς που ήταν στο Κέντρο Επιχειρήσεων έδωσαν οι συνάδελφοί τους επί του πεδίου. Ο διοικητής Αθηνών Νικόλαος Παναγιωτόπουλος επισήμανε στην κατάθεσή του: «Οταν έχουμε μια μεγάλη πυρκαγιά πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί στο ξεκίνημά της. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει μέσα στα πρώτα 30 λεπτά να κινητοποιηθούν τουλάχιστον τρία εναέρια μέσα». Κάτι που δεν έγινε. Σε ό,τι αφορά το θέμα απομάκρυνσης των πολιτών, ο αξιωματικός της Πυροσβεστικής επέρριψε ευθύνες στην Περιφέρεια Αττικής.

Ο διοικητής Ανατολικής Αττικής Χαράλαμπος Χιώνης κατέθεσε ότι στις 18.05, επειδή δεν βρήκε τον κ. Ματθαιόπουλο, είπε στον κ. Τερζούδη ότι υπάρχει κίνδυνος για τους ανθρώπους και πως δεν υπάρχουν δυνάμεις. «Επικοινώνησα και με τον κ. Αναγνωστάκη, υπαρχηγό Υποστήριξης, και του ζήτησα να στείλει ό,τι έχει και δεν έχει», είπε χαρακτηριστικά και υποστήριξε ότι στις 18.20 «είπα στον Μπουρνού να διώξει κόσμο… εκείνος δεν απάντησε, δεν ανταποκρίθηκε σε αυτό που του είπα, μιλούσε στο τηλέφωνο».

Με τον κόσμο στη θάλασσα από τις πρώτες απογευματινές ώρες ο διοικητής Πειραιά και υπεύθυνος για τα πλωτά μέσα του Πυροσβεστικού Σώματος, Γιάννης Σταμούλης, κατέθεσε ότι μέχρι τις 19.00 δεν είχε καμία εντολή από ΕΣΚΕ, αρχηγό ή υπαρχηγό! «Στις 19.00 με πήρε στο κινητό μου ο κ. Ματθαιόπουλος και μου ζήτησε να μεταβώ στον Κάλαμο και να τεθώ επικεφαλής της πυρκαγιάς που ήταν σε εξέλιξη εκείνη τη στιγμή», είπε στην απολογία του.
– «Συνεπώς, τα τρία πλοιάρια που μας αναφέρατε ανωτέρω βρίσκονταν ακινητοποιημένα στο λιμάνι του Πειραιά», σημείωσε ο ανακριτής.
– «Ναι, βρίσκονταν στην εγκατάστασή τους, επαναλαμβάνω όμως και πάλι για να κινηθούν έπρεπε να πάρω εντολή αρχηγού που τότε ήταν ο κ. Τερζούδης. Τέτοια εντολή δεν δόθηκε στον Λιμενικό Σταθμό, οπότε δεν έφτασε και σε μένα».

«Μετά από δυόμισι χρόνια ολοκληρώνεται ένα πολύ δύσκολο έργο της ανάκρισης για τα 103 τραγικά θύματα από την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου του 2018 στην Ανατολική Αττική. Μια ανάκριση πολύ δύσκολη, διότι θα έπρεπε να ερευνηθούν απόρρητα και μυστικά στοιχεία και να καταλογιστούν ευθύνες σε υπεύθυνους και αρμόδιους αξιωματούχους. Ο ανακριτής, πιστός στο καθήκον του και αφοσιωμένος στο ανακριτικό του έργο, αγωνίστηκε επί δύο και πλέον χρόνια για να βρει την αλήθεια και για να καταλογίσει ευθύνες ανακριτικά στους υπεύθυνους αξιωματούχους για τις εγκληματικές παραλείψεις τους.

Για τις τυχόν ευθύνες αρμόδιων τότε πολιτικών δεν ήταν έργο της ανάκρισης και της Δικαιοσύνης γενικότερα, διότι από το Σύνταγμα υπεύθυνη ήταν μόνο η Βουλή των Ελλήνων. Αφού τελείωσε η ανάκριση, η ογκώδης δικογραφία θα διαβιβαστεί στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών και ακολούθως στο Δικαστικό Συμβούλιο Πρωτοδικών Αθηνών για να εκδώσει το σχετικό βούλευμα, βάσει του οποίου θα οδηγηθούν οι αρμόδιοι στο δικαστήριο για να λογοδοτήσουν για τις πρωτοφανείς και εγκληματικές παραλείψεις τους. Οι συγγενείς των τραγικών θυμάτων αγωνιούν για το πότε η υπόθεση θα οδηγηθεί στο δικαστήριο προκειμένου να επιβληθούν οι προσήκουσες ποινές στους υπεύθυνους, που θα είναι γι’ αυτούς μια ηθική δικαίωση».

ΠΗΓΗ

Πηγή: Τραγωδία στο Μάτι: Κάνουν μπαλάκι τις ευθύνες για 103 νεκρούς

Σχετικά Άρθρα

Δίωξη Ναρκωτικών: Εξιχνίασε κύκλωμα ναρκωτικών σε Καβάλα και Σέρρες

achaiavoice

Άμεση διαγραφή Παππά από τον ΣΥΡΙΖΑ ζητεί η Κυβέρνηση!

achaiavoice

Καπράβελος – Κορονοϊός: Αναπόφευκτο το τρίτο κύμα – Ανησυχία για Αττική

achaiavoice

Αντί- Navtex από την Αθήνα στο Καστελόριζο – Ολοκληρώθηκε το ΚΥΣΕΑ

achaiavoice

Σχολεία: Ολοταχώς για το 2021 η επιστροφή στα θρανία

achaiavoice

Πέλλα: Βεβήλωσαν το Μνημείο Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού

achaiavoice

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμα καλύτερη την εμπειρία σου στο site μας. Αποδοχή Περισσότερα