Αχαΐα

Παρασκευάς Γιαννούτσος – Επιλογή Γνώσης: Μία αναδρομή στα Θέματα Μαθηματικών των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Παρασκευάς Γιαννούτσος – Επιλογή Γνώσης: Μία αναδρομή στα Θέματα Μαθηματικών των Πανελλαδικών Εξετάσεων

Γράφει ο Παρασκευάς Γιαννούτσος – Μαθηματικός του φροντιστηρίου <<Επιλογή Γνώσης>>.

Κάνοντας μια αναδρομή στην ιστορία των Πανελλαδικών εξετάσεων τα τελευταία 40 χρόνια(από το 1980 κι έπειτα),τουλάχιστον όσον αφορά στο μάθημα των Μαθηματικών μπορούμε να κάνουμε κάποιες επισημάνσεις που,πιστεύω,έχουν τη σημασία τους.

Αρχικά μπορούμε να χωρίσουμε αυτήν την περίοδο σε δυο μέρη με ίσες χρονικές διάρκειες.Στο πρώτο από αυτά που διήρκεσε ως και το 1999 η διάταξη των τεσσάρων θεμάτων ως προς το βαθμό δυσκολίας του καθενός ήταν τυχαία.Τι εννοώ;Αρχικά,η θεωρία περιοριζόταν σ’ένα υποερώτημα που συνήθως αντιστοιχούσε σε μισό θέμα.Για παράδειγμα,το 1996 η θεωρία ήταν το Α(α) του 2ου θέματος,δηλαδή ούτε μισό θέμα,το 1995 ήταν το Α του τρίτου και το 1997 το Α του πρώτου θέματος.Επιπλέον το “δύσκολο” και “απαιτητικό” θέμα μπορούσε,ανάλογα με τη χρονιά,να είναι το οποιοδήποτε.Δεν υπήρχε δηλαδή η λεγόμενη διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων έτσι ώστε οι εξεταζόμενοι-διαγωνιζόμενοι να ξεκινούν από το πιο “εύκολο” θέμα και σταδιακά να συνεχίζουν στα πιο “δύσκολα” θέματα.Αυτό ήταν ένας βασικός στόχος της θεματολογίας των εξετάσεων της δεύτερης περιόδου ο οποίος,με ελάχιστες εξαιρέσεις,επιτεύχθηκε. Περνώντας στη δεύτερη περίοδο,από το 2000 ως τις μέρες μας,μπορούμε να τη χωρίσουμε σε δυο υποπεριόδους.Η χρονιά-σημείο καμπής ήταν το 2015.Ήταν η τελευταία χρονιά που οι Μιγαδικοί αριθμοί ήταν μέρος της εξεταστέας ύλης και,στις περισσότερες περιπτώσεις,ήταν το αντικείμενο του Β θέματος. Φθάνουμε λοιπόν στη δεύτερη υποπερίοδο ,από το 2016 κι έπειτα,στην οποία εμφανίσθηκαν(και μάλλον παγιώνονται)κάποιες “σταθερές”: -Στο Α θέμα(θεωρίας) προστέθηκε υποερώτημα στο οποίο ζητείται ο χαρακτηρισμός μιας πρότασης ως αληθούς ή ψευδούς με δικαιολόγηση,η οποία συνήθως γίνεται μέσω αντιπαραδείγματος. -Το Β θέμα,ελλείψει Μιγαδικών,προσανατολίζεται σταθερά σε μελέτη και γραφική παράσταση συνάρτησης,διανθισμένης ενίοτε με ερωτήματα σχετικά με σύνθεση συναρτήσεων και με αντίστροφη συνάρτηση.Σταθερά,κάθε χρονιά από το 2016 κι έπειτα. -Τα θέματα Γ και Δ είναι σαφώς πιο απαιτητικά,με τουλάχιστον τέσσερα ερωτήματα έκαστο,στα οποία εμφανίζεται ολοένα και πιο συχνά ο ρυθμός μεταβολής,η μελέτη μονοτονίας,ακροτάτων,η εύρεση συνόλου τιμών και πλήθους ριζών εξίσωσης και μια φορά,το 2018,ένα πρόβλημα ελαχιστοποίησης που παραξένεψε και δυσκόλεψε τους μαθητές. -Μια άλλη παρατήρηση είναι ότι αυτήν την υποπερίοδο δείχνει να παγιώνεται η επιλογή μιας άσκησης του σχολικού βιβλίου εμπλουτισμένης με επιπλέον ερωτήματα,έτσι ώστε να δημιουργείται η αίσθηση της συνάφειας των θεμάτων με τα δεδομένα του σχολικού βιβλίου,κάτι που η αλήθεια είναι ότι είχε λείψει μέχρι και το 2015.Η μέχρι τότε αίσθηση ήταν ότι διαγωνίζεσαι σε κάτι που ελάχιστη σχέση έχει με όσα απαιτεί το σχολικό βιβλίο.Ήταν κάτι που κατά τη γνώμη μου έπρεπε να γίνει.Κι αφού κρίθηκε ασύμφορο να προσεγγίσει το σχολικό βιβλίο το επίπεδο των εξετάσεων,καλώς συνέβη το αντίθετο.Τα θέματα δηλαδή των εξετάσεων να προσεγγίζουν το σχολικό βιβλίο. Β,εβαια,το 2020 και φέτος προέκυψε κι ένας επιπλέον παράγοντας που επηρέασε και θα επηρεάσει τις εξετάσεις και αναφέρομαι φυσικά στον covid και στις συνέπειές του στην εκπαιδευτική διαδικασία εν συνόλω και,φυσικά,στη διαδικασία των εξετάσεων.Η ύλη μειώθηκε,η διδασκαλία(πλέον) γίνεται εξ αποστάσεως,με λογικό για μένα επακόλουθο την πτώση του επιπέδου δυσκολίας των θεμάων στις εξετάσεις του 2020.Ας συνυπολογίσουμε επίσης ότι φέτος υπάρχει και το νέο δεδομένο της βάσης που πρέπει να υπερβούν οι μαθητές,κάτι που λογικά πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οι υπεύθυνοι της ΚΕΓΕ ώστε να υπάρχει σωστή διαβάθμιση της δυσκολίας των θεμάτων. Μιλήσαμε παραπάνω για την “πορεία” των θεμάτων τα προηγούμενα χρόνια και για τις αλλαγές που συνέβησαν κι εξακολουθούν να συμβαίνουν.Ας δούμε λίγο και τις “σταθερές”:Αυτό που καθόλου δεν άλλαξε είναι η δυσκολία που διαχρονικά αντιμετωπίζουν οι μαθητές στο συγκεκριμένο μάθημα και που έχει ως αποτέλεσμα εδώ να εμφανίζονται παραδοσιακά τα υψηλότερα ποσοστά μαθητών που γράφουν κάτω από τη βάση και που,ανάλογα με τη χρονιά,κυμαίνονται από 65% ως 85%(!).Μια δυσκολία που επιτείνεται από την (εξαιρετικά) μεγάλη έκταση των λύσεων των θεμάτων που καθιστά το χρόνο των τριών ωρών εντελώς οριακό έως και ανεπαρκή για την πλειοψηφία των μαθητών.Είναι χαρακτηριστικό κάποιες χρονιές,για παράδειγμα το 2011,2012,2013,2015, ο χρόνος επίλυσης των θεμάτων από καθηγητές να υπερβαίνει(κατά πολύ) τις 2 ώρες!Άρα οι μαθητές πρέπει να προπονηθούν έτσι ώστε,εκτός από γνώσεις,να αποκτήσουν και ταχύτητα σκέψης,αντίδρασης και γραψίματος για ν’ανταπεξέλθουν.Τους ζητάμε δηλαδή,ούτε λίγο ούτε πολύ,να γίνουν “άλογα κούρσας”,Γιουσέιν Μπολτ του στυλό και του τετραδίου,που θα μπορούν να λύνουν ένα θέμα τεσσάρων(μίνιμουμ) ερωτημάτων σε τρία τέταρτα της ώρας!Κι αυτό επί τέσσερα,συνεχόμενα!Τουλάχιστον εξαντλητικό… Ευτυχώς βέβαια που η διατύπωση των θεμάτων είναι σαφής,αναλυτική και με τέτοιον τρόπο ώστε αν για παράδειγμα δε μπορεί κάποιος να λύσει το Γ1,να μπορεί να παλέψει το υπόλοιπο θέμα.Η μοναδική εξαίρεση σ’αυτό ήταν το γ ερώτημα του Δ θέματος το 2003 το οποίο ήταν ξεκάθαρα λάθος και η επιτροπή ουδέποτε παραδέχθηκε,για προφανείς λόγους.Δεν ξανάγινε από τότε κάτι τέτοιο,ας ελπίσουμε ότι δε θα ξανασυμβεί. Συμπερασματικά:Με τα ωραία τους και τα άσχημά τους,μ’αυτά που ήταν κι αυτά που έγιναν,αυτές είναι οι Πανελλαδικές εξετάσεις,τουλάχιστον όσον αφορά στα Μαθηματικά.Κι αφού δε μπορούμε να τις επηρεάσουμε ας φροντίσουμε να προσαρμοσθούμε και να προετοιμασθούμε όσο καλύτερα μπορούμε και σε γνώσεις και σε ψυχολογία.Γνωρίζοντας τι θ’αντιμετωπίσουμε,με δύναμη,αποφασιστικότητα κι αισιοδοξία.Κι όλα θα πάνε καλά.Αρκεί να ξέρουμε,στο τέλος της διαδρομής,ότι κάναμε το καλύτερο,ότι δώσαμε ό,τι είχαμε>>.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ ΓΙΑΝΝΟΥΤΣΟΣ – Μαθηματικός του φροντιστηρίου <<Επιλογή Γνώσης>>.

Σχετικά Άρθρα

Πάτρα: «Ζούγκλα» τα πεζοδρόμια στην οδό Βενιζέλου

newsroom

Δυτική Αχαΐα: Υπεγράφη από Ν. Φαρμάκη και Σπ. Μυλωνά η ανακατασκευή της Γέφυρας «Καλογριάς» – Προσβάσεις προς Μονές της περιοχής

newsroom

Κάτω Αχαΐα: Χαμός από ένα ακόμα γλέντι των Ρομά

newsroom

Καλάβρυτα: Ντύθηκε στα “λευκά” το Χιονοδρομικό Κέντρο

newsroom

Πάτρα: Νέες εικόνες συνωστισμού

achaiavoice

Αχαΐα: Οι καθηγητές ζητούν την απόσυρση του πολυνομοσχεδίου

newsroom

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμα καλύτερη την εμπειρία σου στο site μας. Αποδοχή Περισσότερα