Αχαΐα

Καλάβρυτα: Ιστορική τεκμηρίωση για την τοποθέτηση ανδριάντα του Π.Π.Γερμανού στην Κλειτορία

Καλάβρυτα: Ιστορική τεκμηρίωση για την τοποθέτηση ανδριάντα του Π.Π.Γερμανού στην Κλειτορία

Έτοιμος ο ανδριάντας του Παλαιών Πατρών Γερμανού να τοποθετηθεί στην Κλειτορία τις επόμενες ημέρες με πρωτοβουλία του Συλλόγου των Καλαβρυτινών Πειραιά.
Ζητήσαμε, από τον πλέον ειδικό δρ. Δημήτρη Σταθακόπουλο*, να μας δώσει την ιστορική τεκμηρίωση για να μάθουμε όλοι μας τον λόγο που θα τοποθετηθεί εκεί ο ανδριάντας.
Ο κ. Σταθακόπουλος και στο παρελθόν (και συνεχίζει), μέσα από τα πλείστα άρθρα του που έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε στο ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-NEWS και στην εφημερίδα “Ωρα των Καλαβρύτων” έχει γράψει με όλες τις λεπτομέρειες, γνωστές και άγνωστε πτυχές της ιστορίας με απόλυτη τεκμηρίωση.
Ας δούμε λοιπόν συνοπτικά πως τεκμηριώνει τον λόγο που επιλέχθηκε η Κλειτορία για να τοποθετηθεί ο ανδριάντας του Ιεράρχη της επανάστασης:

Το παραπάνω απόσπασμα του ημερολογίου του Π. Π. Γερμανού, είναι σε πλακέτα στη βάση του ανδριάντα του στην Κλειτορία στον αύλειο χώρο του Αγ.Δημητρίου, για να θυμίζει σε όλους, τι συνέβη εκεί στις 9-10 Μαρτίου 1821.

Σε αυτό το απόσπασμα του ημερολογίου του Π.Π.Γερμανού, ο ίδιος αναφέρει πως την θ’ (9η) Μαρτίου 1821 έφτασαν στο Καρνέσι ( ερχόμενοι από Πάτρα μέσω Νεζερών και αγ. Λαύρας με τάχα μου σκοπό να πάνε με την συνοδεία του στην Τρίπολη όπου τους είχε καλέσει ο αντικαταστάτης του Χουρσίτ Πασά, Μεχμέτ Σαλίχ). Στο Καρνέσι, διανυκτέρευσαν (λογικά στο Χάνι του Νταφαλιά στη Ράχη στα Μαζέϊκα / Κλειτορία που τότε ανήκε στην ευρύτερη περιοχή Καρνεσίου, αφού τα Μαζέϊκα δεν είχαν ιδρυθεί ακόμα ως οικισμός ). Εκεί έγραψε επιστολή όπου εξηγούσε γιατί ΔΕΝ θα πήγαινε στην Τριπολιτσά που τον είχε καλέσει ο Μ.Σαλίχ ( για να τον εγκλωβίσει ) με σκοπό να μην έχουν ηγετική Δεσποτική Αρχή οι Έλληνες / Ρωμιοί , ούτως ώστε να κάνουν την πιθανολογούμενη Στάση/ isyani , αφού θα ήταν πνευματικά ” ακέφαλοι”.
Οι Οθωμανοί γνώριζαν πως οι Ρωμιοί Χριστιανοί, δεν θα αποτολμούσαν Στάση/ isyani χωρίς συγκατάθεση της Εκκλησιαστικής Αρχής, κατά πάγια παράδοσή τους. που ξεκινά από τα προνόμια του Πατριάρχη το 1453 . Την Ι’ (10η) Μαρτίου ο Π.Π. Γερμανός μετά της συνοδείας του, επέστρεψαν στη αγ. Λαύρα, όπου αρχικά έμειναν πλήρως σιωπηλοί και κρυμμένοι μέχρι να δουν πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Μετά από πολλές συζητήσεις και προβληματισμούς, στις 17 Μαρτίου 1821 (αγ. Αλεξίου) έγινε η ορκωμοσία, παρουσία χιλιάδων προσκυνητών που είχαν πάει στην αγ. Λαύρα για την πανήγυρη του αγ. Αλεξίου και όχι για επανάσταση, πλην όμως βρέθηκαν προ τετελεσμένων και εντός ολίγων ωρών μεταβλήθηκαν από προσκυνητές σε επαναστάτες, όπως αναφέρουν: ο Γρ. Ντόκος (ο εκ Βυσωκάς διάκος που έφερε το παραπέτασμα της Ωραίας Πύλης, με την απεικόνιση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου – το λεγόμενο λάβαρο), ο Αναγνώστης Κορδής στα απομνημονεύματά του (ήταν ο σημαιοφόρος του Στριφτόμπολα) και τόσοι άλλοι, όπως ο Πετμεζάς, Χαραλάμπης, Φωτήλας, Δεσποτόπουλος (Αιγίου) Προκόπιος Κερνίκης, που ήταν παρόντες. Βλ. σχετικό άρθρο μου στην εφημερίδα “Ωρα των Καλαβρύτων” το φθινόπωρο του 2018).
Η μάχη κράτησε 5 ημέρες (17-21 Μαρτίου 1821 με το παλαιό ημερολόγιο) οπότε και παραδόθηκε η φρουρά Καλαβρύτων και συνελήφθη ο διοικητής Αρναούτογλου (αργότερα περιορίστηκε στον Πύργο του Λεχουρίτη στο Λεχούρι). Τα Καλάβρυτα απελευθερώθηκαν μετά από μάχη 5 ημερών (21 Μαρτίου παλαιού ημερολογίου, που αντιστοιχεί στην 1η Απριλίου νέου ημερολογίου όπως δηλαδή χρονολογούσαν τότε οι Ευρωπαίοι, όχι όμως οι Χριστιανοί που ακόμα πήγαιναν με το παλαιό ημερολόγιο).
Την ΙΒ’ (22 Μαρτίου με το παλαιό ημερολόγιο, δηλ. 2 Απριλίου με το νέο) ο Π. Π. Γερμανός και οι περισσότεροι αγωνιστές αναχώρησαν για Πάτρα (κάποιοι για Αίγιο και άλλα μέρη, ενώ έστειλαν επιστολές σε όλο το Μοριά πως ξεκίνησαν ήδη την Επανάσταση, δηλ. πριν την ορισθείσα 25η Μαρτίου από την Φιλική Εταιρεία ).
Στην Πάτρα έφτασαν στις 23 Μαρτίου 1821 (ή 3 Απριλίου με το Ευρωπαϊκό “νέο” ημερολόγιο). Εκεί συνάντησαν τον Πρόξενο της Αγγλίας Γκρήν, του είπαν τα νέα των Καλαβρύτων και ο Γκρήν αναφέρει στα απομνημονεύματά του πως τα Καλάβρυτα απελευθερώθηκαν στις 3 Απριλίου 1821 (Ευρωπαϊκό ημερολόγιο) δηλ όταν έμαθε τα νέα, παρότι αυτό είχε συμβεί 2 μέρες νωρίτερα (αναλόγως του ημερολογίου: 21 Μαρτίου ή 1 Απριλίου 1821).
Στην Πάτρα έχουμε άλλη ορκωμοσία και Στάση/ isyani όπως αναφέρει ο Γιουσούφ Μουχλίς Πασά Διοικητής της Πάτρας και εεπίδοση επιστολής / δήλωσης των Ελληνικών Κεφαλών στο Αγγλικό Προξενείο στις 26 Μαρτίου 1821 (παλαιό ημερολόγιο) ότι οι Έλληνες κήρυξαν Επανάσταση/ ihtilal και ρήξη με το Σουλτάνο, όχι απλά Στάση/ isyani.
*Την επιστολή/ δήλωση αυτή έχει στο αρχείο της η Καλαβρυτινή οικογένεια Ζαϊμη
* Σημ.: Η διαφορά παλαιού και νέου ημερολογίου το 1821 ήταν 12 ημέρες. Σήμερα είναι 13 και τείνει προς τις 14 ημέρες πλέον, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση βλ. σχετικό άρθρο μου στο ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-NEWS για τις “περιπέτειες του Ημερολογίου”).
Eν κατακλείδι: Η άρνηση του Π.Π.Γερμανού να μην μεταβεί και εγκλωβιστεί στην Τριπολιτσά έλαβε χώρα χρονικά στις 9-10 Μαρτίου 1821 (παλαιό ημερολόγιο ) και τοπικά στο Χάνι του Νταφαλιά στη Ράχη (σημερινών Μαζεϊκων) που τότε ανήκε στην ευρύτερη περιοχή Καρνεσίου , αφού τα Μαζέϊκα δεν είχαν οικοδομηθεί. Η άρνηση του Π.Π.Γερνανού και η μη μετάβασή του στην Τριπολιτσά αποτελεί κορυφαία πράξη που νοηματοδοτεί τη ρήξη με τους Οθωμανούς. Επέσυρε φυλάκιση ή/και θανατική ποινή για τον ίδιο.
Ο Π. Π. Γερμανός στο Χάνι του Νταφαλιά στη Ράχη στα Μαζέίκα τότε περιοχή Καρνεσίου αποφάσισε το Ελευθερία ή Θάνατος. Ελευθερία με αγώνα και ότι βγει ή θάνατο παραδομένος αμαχητί. Ευτυχώς επέλεξε την δια μέσου ρήξεως/ Επανάσταση – Ελευθερία.
Του οφείλουμε όλοι μέγιστη τιμή, αιώνια.

 

* Δημ. Σταθακόπουλος Δρ Παντείου Πανεπιστημίου – Οθωμανολόγος/Τουρκολόγος Συνεργάτης Εργαστηρίου Τουρκικών & Ευρασιατικών Μελετών Πανεπ. Πειραιά . Μέλος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ) Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω (Δικηγορικού
Συλλόγου Πειραιά)

 

Σχετικά Άρθρα

Δυτική Αχαΐα: Δίωξη για κακουργήματα στους 5 συλληφθέντες για εκβιασμό στην Κάτω Αχαΐα

newsroom

Κάτω Αχαΐα: Συλλήψεις για κροτίδες και απόπειρα κλοπής

newsroom

Πάτρα: Καταιγιστικές εξελίξεις με τη σπιτονοικοκυρά του ζεύγους Δασκαλάκη – Πισπιρίγκου

newsroom

Καιρός: Έκτακτο δελτίου επιδείνωσης για Σάββατο και Κυριακή – Που αναμένονται ισχυρές βροχές και καταιγίδες

achaiavoice

Αμβρόσιος: Η Ορθοδοξία στην Ελλάδα προδόθηκε από την Εκκλησιαστική Διοίκηση

newsroom

Πάτρα: Δεκάδες τα συλλυπητήρια μηνύματα για την απώλεια της Λιολιώς Κολυπέρα

newsroom

Χρησιμοποιούμε cookies για να κάνουμε ακόμα καλύτερη την εμπειρία σου στο site μας. Αποδοχή Περισσότερα